Ak by sme mali vybrať jazdca, ktorý stelesňuje pojem legenda v rallye, meno Sebastién Loeb by zaznelo ako prvé. Tento Francúzsky fenomén, ktorý svojím talentom, vytrvalosťou a snahou prepísal históriu svetového motoršportu, by ste mali spoznať bližšie. V tomto článku sa pozrieme na jeho životný príbeh a profesionálnu kariéru.
(Zdroj: depositphotos.com)
Sebastién Loeb sa narodil 26. februára 1974 v Haguenau, mestečku v alsaskom regióne Francúzska. Ako dieťa sa intenzívne venoval gymnastike a nie len rekreačne.
V roku 1988 sa stal šampiónom Alsaska vo svojej kategórii a na národnej úrovni dosahoval naozaj výborné výsledky. Tento šport ho naučil tvrdej disciplíne, koordinácii a hlavne fyzickej kontrole, čo sa mu neskôr v rallye naozaj zišlo.
Po škole sa Sebastién Loeb vyučil za autoelektrikára a začal pracovať v autoservise. Už tu bol blízko áut a tak sa prirodzene viac začal zaujímať o jazdenie. Najskôr skúšal miestne slalomy a preteky do vrchu so sériovými autami, kde bol jeho prirodzený talent za volantom očividný. Svojou jazdou sa zároveň dosť podobal na Colina McRaea.
Prvý skutočný kontakt so svetom rallye prišiel v roku 1995. Vtedy sa zúčastnil miestneho podujatia s názvom Rallye du Florival a hoci to boli nenápadné regionálne preteky vo francúzskych Vogézach, pre Loeba mali neoceniteľný význam.
Spolu s vtedajším spolujazdcom, Dominiqueom Heintzom, štartoval s postarším Peugeotom 205 GTi. Išlo o ich úplne prvý pokus v rallye, no okamžite si ich všimli organizátori a pozorovatelia. Loeb ukázal fantastickú rýchlosť a prirodzený štýl jazdy a na takejto úrovni to iba málokto čakal. Práve tu získal prvý krát viac pozornosti.
Po niekoľkých úspešných sezónach vo francúzskych a európskych rallye si Loeb získal pozornosť tímu Citroën. V roku 2001 tak debutoval vo WRC práve ako súčasť tohto tímu a už v prvom ročníku bolo jasné, že ide o talent. O rok neskôr, v sezóne 2002, získal svoje prvé víťazstvo na Rallye Deutschland a začal sa ukazovať vpredu.
Od roku 2003 sa stal pevnou súčasťou tímu Citroën a svoj prvý titul majstra sveta získal v roku 2004, kedy ukázal dokonalú kombináciu rýchlosti a tímovej stratégie. V tejto sezóne získal 118 bodov, 6 pretekov vyhral a v ďalších 5 bol druhý.
Následne v rokoch 2005 až 2012 získal 8 titulov v rade a zlomil veľa rekordov, či už v počte vyhraných rallye v jednej sezóne alebo v najdlhšej víťaznej sérii.
Najskôr jazdil s modelom Xsara WRC, potom C4 WRC a neskôr DS3 WRC. Každé z týchto áut sa v jeho rukách stalo víťazným a v tomto období spolu so svojim dlhoročným spolujazdcom Danielom Elenom tvorili zohratú dvojicu.
Rok 2010 priniesol siedmy titul v poradí, čím prekonal všetkých dovtedajších šampiónov. Keďže sa mu darilo titul obhájiť aj v ďalších dvoch rokoch, vytvoril rekord, ktorý dodnes nikto neprekonal. V sezóne 2012 dokonca získal až 270 bodov a vyhral 9 pretekov. Práve v tomto ročníku zároveň ukončil svoje pôsobenie vo WRC.
(Zdroj: depositphotos.com)
Po ukončení účasti v Majstrovstvách sveta v rally ale Sébastien Loeb rozhodne na jazdenie nezanevrel, práve naopak. Už v roku 2016 prvýkrát štartoval na legendárnej Rally Dakar v tíme Peugeot a hneď ukázal, že ešte stále má rýchlosť v krvi.
Postupne vyhrával etapy a v roku 2017 obsadil celkovo 2. miesto. Dakar mu však priniesol aj technické problémy, nehody či zranenie spolujazdca.
V rokoch 2014 až 2015 vyskúšal aj okruhové preteky WTCC a opäť s Citroënom. Ani tam sa nestratil a v oboch sezónach skončil na 3. mieste. Jeho jazdecká univerzálnosť sa potvrdila aj v rallykrose, kde medzi rokmi 2016 a 2018 jazdil za Peugeot vo svetovom šampionáte a jeho najlepší výsledok prišiel v roku 2018, keď skončil celkovo tretí.
Loeb sa potom vrátil do WRC ako hosťujúci jazdec. V roku 2019 jazdil niektoré podujatia za Hyundai, no najväčší návrat prišiel v roku 2022, keď s tímom M-Sport Ford vyhral Rallye Monte Carlo vo veku 47 rokov. Aj týmto utvoril ďalší rekord.
Celkovo sa Loeb po WRC kariére ukázal ako univerzálny jazdec, ktorý sa dokázal presadiť v rozličných typoch pretekov. Či už to bol Dakar, okruhy alebo rallykros, nikdy nešlo len o symbolickú účasť a to platilo dokonca aj pri návrate do WRC. Bojoval vpredu a ukázal, prečo je považovaný za jedného z najlepších pretekárov histórie.
Aj keď je Sebastién Loeb známy ako nekompromisný pretekár, mimo trate pôsobí pokojne a skromne. Žije vo Francúzsku, je ženatý a má jednu dcéru.
Súkromie si však vždy strážil a médiám nikdy neposkytoval veľa priestoru na senzácie, sústredil sa vždy na pretekanie a rodinu. Okrem motorsportu ho baví aj cyklistika a šport vo všeobecnosti, no ako vidieť, najväčší talent má určite pre autá.
Počas kariéry sa Loeb dostal aj do kontaktu s F1. V roku 2009 testoval monopost F1 za Red Bull Racing a bol kandidátom na miesto pre nasledujúcu sezónu. FIA mu však neudelila superlicenciu a tak sa jeho prechod nikdy neuskutočnil. Vzhľadom na dosiahnuté výsledky vo svete motoršportu sa dnes dá povedať, že to bola škoda.
Z pohľadu štatistík patrí medzi najúspešnejších v histórii. Získal dokopy 9 titulov majstra sveta vo WRC, čo je doteraz neprekonaný rekord. Vyhral 80 pretekov, čo je tiež historické maximum, pričom na pódiu sa objavil viac než 110-krát.
Všetky jeho štatistiky pritom hovoria samy za seba, ale čísla nevystihujú úplne všetko. To, čo z neho robí naozaj výnimočného jazdca, nie je len počet titulov, víťazstiev alebo pódií, ale spôsob, akým to všetko dosiahol. Bez zbytočného hluku, s chladnou hlavou, rešpektom voči súperom a dokonalou kombináciou talentu, výdrže a snahy.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 15.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.06.2025